Rice Tart



Because of my sickness, some days ago I boiled a huge amount of basmati rice but I didn't manage to eat it entirely so my mother came up with the idea of the rice tart.
It is common to find small rice tarts in the bakery but, seen the quantity of rice, I decided to made a big one.

A causa di un generale malessere, qualche giorno fa ho bollito un' enorme quantità di riso che però non sono riuscita a mangiare così a mia madre è venuta in mente la ricetta della torta di riso.
Qui è molto comune trovare piccole tortine nei bar o nelle pasticcerie ma, vista la quantità di riso, ho deciso di fare una torta grande.

Ingredients for the shortcrust pastry:
-150gr of white flour
-70gr of butter
-70gr of sugar
-2 egg yolks
-some orange/lemon zest
-a dash of milk
-baking soda/bicarbonate

Ingredients for the filling:
-100/150gr of rice
-1/2 litre of milk
-60gr of butter
-70gr of sugar
-3 egg whites
-a pinch of salt

First of all prepare the shortcrust pastry mixing all the ingredient in a bowl with a whisk 'till you have a uniform mixture, then flatten it with the rolling pin.
Grease the cake pan with a piece of butter and cover it with the shortcrust. Make sure to lay it down well.
Place the cake pan in the fridge while you prepare the filling.

Put in a sauce pan the rice with the milk, the salt and the zest. Let it cook for about 35 minutes, until the rice is super soft.
In a bowl mix the butter, the sugar and the zest and then add the yolks, beated until stiff previously.
Add the cooled rice sauce at the mixture, mix everything and pour the finished cream on the shortcrust pastry.

Now place the cake in the preheated oven at 180° degrees for about 25 minutes and relax while a sweet smell is being diffused in the kitchen.

The cake is fantastically soft and light and it can be matched with a big glass of capuccino for an energizing breakfast/snack.

Prima di tutto preparate la pasta frolla, quindi aggiungete gli ingredienti in una ciotola e mescolate fino a quando non otterrete un composto uniforme, poi appiattitelo con un mattarello.
Imburrate la tortiera con un pezzetto di burro e copritela con la frolla. Fate attenzione a stenderla bene.
Mettete la tortiera in frigo finché preparate il ripieno.

Fate cuocere in un pentolino il riso con il latte, il sale e la buccia di arancia per circa 35 minuti, finché il rison non è diventato molto morbido.
In una ciotola mescola il burro, lo zucchero e la buccia di arancia e poi aggiungi gli albumi montati a neve precedentemente.
Quando la crema di riso diventa fredda, aggiungila al resto del composto, mescola il tutto e versalo sopra la pasta frolla.

E' tempo di mettere la torta nel forno preriscaldato ad 180° per circa 25 minuti, potete quindi finalmente rilassarvi finché un dolce profumo pervade la cucina.

La torta è davvero molto soffice e delicata ed è perfetta da gustare con un bicchierone di cappuccino, se si vuole fare uno snack/una colazione energizzante.

Have a nice day

This entry was posted on Friday, 20 March 2015 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply